پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

طرز تهیه استانبولی پلو با طعمی واقعی و طبیعی

بهترین طرز تهیه غذاهای ایرانی و خارجی

طرز تهیه استانبولی پلو با طعمی واقعی و طبیعی

۲۰۵ بازديد
وجه تسمیه استانبولی پلو به درستی مشخص نیست. اصولا ترک های ترکیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌کنند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی ترکی باشد.

پلوی استانبولی یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای ساخته شده با برنج میباشد که اغلب در خانه همه ما به پخت و آشپزی آن پرداخته میشه و حتما شما هم پخت این پلوی خوشمزه را امتحان کرده اید. ولی بهتر است به صورت اصولی و حرفه ای به پخت این غذای خوشمزه بپردازیم.

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ مجلسی


پخت پلو‌ استانبولی
استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه تر می شود.

مواد لازم برای درست کردن استانبولی پلو


گوشت مغز ران بدون استخوان :750گرم
برنج :یک کیلو
رب گوجه فرنگی :یک قاشق سوپخوری
گوجه فرنگی:سه کیلو
پیاز سرخ کرده :3 تا 4 قاشق سوپخوری
روغن :100 تا 150گرم
نمک و فلفل :به مقدار کافی

طرز تهیه استانبولی پلو:


ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید . بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید ، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر به ایستد.

به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و آب آن را بچشید تا خیلی شور نشود. چون برنج به صورت کته درست میشود باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را بریزید تا به مزه دلخواه برسید.

بعد 3 تا 4 قاشق روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد. گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید ( به صورت قیمه ای ) و به همراه پیاز سرخ کرده تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

بعد 2 تا 3 لیوان آب داخل گوشت تفت داده شده بریزید تا گوشت با حرارت کم بپزد.در حین پخت ، به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد . برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.


انواع استانبولی
۱- بعضی استانبولی پلو را فقط با برنج و گوجه فرنگی درست می کنند. این غذا در حقیقت گوجه‌پلوست و از اساس با استانبولی‌پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی پلو محسوب می کنیم.

۲- اضافه کردن گوشت چرخ کرده به استانبولی پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است که با وجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر می‌شود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌کرده می‌ریزید، پیاز را کمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه کرده و آنقدر سرخ کنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.

۳- اضافه کردن پیاز در استانبولی پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می‌دهد.

۴- از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایی که تا به حال خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود که در آن از کشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینکه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت تکه‌ای استفاده شده بود، اما گوشت را با کارد ساطوری یا به اصطلاح کاردی کرده بودند که آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.

منبع : beytop - namnak
۰ ۰

یادگیری زبان ترکی استانبولی سخت است؟

ترکی یک زبان متفاوت است. برای شما به عنوان یک فارسی زبان یادگیری زبان فرانسه یا آلمانی راحت تر خواهد بود.

اما اگر می خواهید در کاپادوکیا بگردید یا از ایاصوفیه دیدن کنید یا با مردم بومی مکالمه داشته اشید، باید زبان ترکی را یاد بگیرید.

در واقع، یادگیری ترکی استانبولی نه تنها امکان تعامل با ترکها بلکه امکان آشنایی با سایر زبان های ترکی مانند آذربایجانی و ترکمنی را نیز فراهم می کند. در واقع، اگر بتوانید به ترکی صحبت کنید، احتمالا می توانید با مردم آذربایجان یا ترکمنستان نیز ارتباط برقرار کنید.

در یادگیری این زبان باید به سه مورد زیر که ممکن است به نفع شما باشند توجه داشته باشید:

  • ترکی از الفبای لاتین استفاده می کند
  • ترکی یک زبان کاملا آوایی است
  • زبان ترکی بسیار منظم است و استثنائات بسیار کمی دارد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.